Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba władz i charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę "Klub Wysokogórski w Jastrzębiu Zdroju" i zwane jest w dalszym ciągu "Klubem".
§ 2
Klub jest społeczną organizacją powołaną do prowadzenia i rozwijania działalności alpinistycznej.
§ 3
Terenem działania Klubu jest miasto Jastrzębie-Zdrój, siedzibą miasto Jastrzębie-Zdrój.
§ 4
Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 5
Klub używa pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Rozdział 2
Cele i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
- Prowadzenie i rozwijanie działalności alpinistycznej.
- Kształtowanie wśród osób fizycznych zrzeszonych w Klubie patriotyzmu i walorów moralnych, zrozumienia zasad dyscypliny oraz sumiennego wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.
§ 7
Klub stosuje następujące środki działania:
- Zrzesza osoby fizyczne zajmujące się działalnością alpinistyczną.
- Organizuje, ułatwia i popiera działalność sportową, szkoleniową i wyprawową członków Klubu w kraju i za granicą.
- Organizuje wewnętrzne życie klubowe, zebrania i odczyty
- Współdziała z innymi klubami sportowymi i organizacjami społecznymi w zakresie upowszechniania sportów górskich, ochrony przyrody i bezpieczeństwa w górach.
- Czuwa nad zachowaniem należytego poziomu moralnego wśród członków Klubu.
- Prowadzi działalność propagandowo-informacyjną na rzecz społeczeństwa w postaci wystaw, prelekcji, odczytów.
- Inicjuje i podejmuje, z zachowaniem obowiązujących przepisów, inną działalność zmierzającą do realizowania statutowych celów Klubów.
§ 8
Klub realizując swoje statutowe działanie może współpracować ze związkami zawodowymi, organizacjami młodzieżowymi oraz innymi instytucjami i organizacjami zainteresowanymi alpinizmem.
Rozdział 3
Zasady działania
§ 9
- Klub jest członkiem Polskiego Związku Alpinizmu.
- Klub opiera swą działalność przede wszystkim na aktywności ogółu członków i społecznej pracy działaczy.
- Wszystkie władze Klubu są wybieralne i zobowiązane do składania wyborcom sprawozdania ze swej działalności.
- Wszystkie władze Klubu podejmują samodzielne decyzje w sprawach dotyczących terenu na którym działają.
Rozdział 4
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- uczestników.
§ 11
Członkowie zwyczajni
- Członkiem zwyczajnym Klubu może być osoba, która ukończyła 18 rok życia i która została przyjęta przez Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członkowie zwyczajni posiadają czynne i bierne prawo wyborcze.
§ 12
Członkowie uczestnicy
- Członkiem uczestnikiem może być osoba która:
- ukończyła 16 lat i został przyjęta za pisemną zgodę rodziców lub prawnych opiekunów oraz dyrekcji szkoły na przynależność do Klubu,
- posiada stan zdrowia umożliwiający uprawianie alpinizmu,
- wykazuje odpowiednią postawę moralno-etyczną,
- złoży pisemną deklaracje członkowską i zostanie przyjęty przez Zarząd Klubu.
- Członkiem uczestnikiem może być osoba która:
- jest osobą małoletnią poniżej 16 lat i została przyjęta za pisemną zgodą rodziców lub prawnych opiekunów oraz dyrekcji szkoły na przynależenie do klubu, a działalność ich będzie regulowana na zasadach odrębnego regulaminu,
- posiada stan zdrowia umożliwiający uprawianie alpinizmu,
- wykazuje odpowiednią postawę moralno-etyczną,
- złoży pisemną deklaracje członkowską i zostanie przyjęty przez Zarząd Klubu.”
- jako członek małoletni poniżej 16 lat może uczestniczyć w działalności klubowej, treningach tylko i wyłącznie w ramach sekcji wspinaczkowej prowadzonej pod opieką Komisji Szkoleń”
- Członkowie uczestnicy posiadają wszystkie prawa członków zwyczajnych za wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
§ 13
Członkowie honorowi
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie członków na wniosek Zarządu Klubu osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju alpinizmu.
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa członków zwyczajnych a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 14
Prawa i obowiązki członków zwyczajnych i uczestników
Członkowie mają prawo:
- Udziału we wszelkich formach działalności Klubu, w zależności od swoich kwalifikacji i wymogów ustalonych przez władze Klubu.
- Udziału w imprezach międzyklubowych, centralnych i międzynarodowych w zależności od swoich kwalifikacji i wymogów ustalonych przez organizatorów.
- Noszenia legitymacji i odznaki klubowej - nie dotyczy małoletnich członków uczestników poniżej 16 lat.
- Użytkowania sprzętu klubowego na zasadach określonych odrębnym regulaminem - nie dotyczy małoletnich członków uczestników poniżej 16 lat.
- Zgłaszanie postulatów i wniosków wobec władz Klubu.
Członkowie Klubu zobowiązani są:
- Prowadzić działalność szkoleniowo-sportową.
- Doskonalić umiejętności wspinaczkowe i poszerzać wiedzę teoretyczną dotyczącą sportu wspinaczkowego.
- Regularnie opłacać składki członkowskie - nie dotyczy małoletnich członków uczestników poniżej 16 lat.
- Przestrzegać postanowień statutu oraz przepisów dotyczących działalności alpinistycznej.
- Przejawiać troskę o majątek Klubu.
§ 15
Utrata członkostwa
- Członkostwo w Klubie wygasa na skutek:
- wystąpienia zgłoszonego przez członka na piśmie
- skreślenia z listy członków z powodu nieopłacenia składek członkowskich na dany rok, mimo pisemnego upomnienia,
- wykluczenie członka uchwałą Zarządu Klubu za nieprzestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu, bądź działania na szkodę Klubu,
- utraty osobowości prawnej,
- rozwiązania Klubu.
Rozdział 5
Władze Klubu
§ 16
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały walnego zebrania.
- Kadencja władz trwa 4 lata
- Członkowie władz pełnią swe funkcję społecznie.
- Uchwały władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym dla ich ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Uchwały władz Klubu są podejmowane w głosowaniu jawnym, jednakże należy stosować tajne głosowanie w wypadku żądania zgłoszonego przez większość członków władzy podejmującej uchwałę.
- Członek władz Klubu – Zarządu bądź Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z ich składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie wyborców.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, podejmuje odpowiednio Zarząd lub Komisja Rewizyjna, większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W przypadku zawieszeniach w czynnościach władze te określają czas, na który członek został zawieszony.
- Mandat członka władz Klubu wygasa przed upływem kadencji w razie:
- rezygnacji z mandatu,
- wystąpienia lub wykluczenia z Klubu,
- odwołania ze składu,
- utraty praw obywatelskich
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, przysługuje tym władzom prawo uzupełnienia swego składu spośród wyróżniających się społeczną działalnością członków Klubu z tym, że ich liczba nie może przekroczyć ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
- Władze Klubu zobowiązane są przestrzegać demokracji wewnątrz organizacyjnej, informować członków o bieżących działaniach oraz wysłuchiwać i rozpatrywać ich opinie, wnioski, stwarzać warunki ogólne do pełnego udziału w pracach Klubu wszystkich jego członków.
§ 17
Walne Zebranie
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zbiera się nie rzadziej niż raz w roku dla przyjęcia sprawozdania władz oraz raz na cztery lata dla dokonania wyboru władz i ustalenia kierunków działania na okres kadencji.
- Zwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu. O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd zawiadamia członków nie później niż na 14 dni przed datą Zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd Klubu na skutek:
- uchwały Zarządu Klubu,
- żądanie Komisji Rewizyjnej Klubu,
- wniosku uchwalonego przez co najmniej połowy ogólnej liczby członków Klubu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd w terminie jednego miesiąca od daty zgłoszenia uchwały, żądania lub wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w przypadku obecności w pierwszym terminie co najmniej połowy liczby uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie – podanym w zawiadomieniu – bez względu na ilość uprawnionych.
- Każdy uprawniony ma jeden głos.
- W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym:
- przedstawiciele władz Polskiego Związku Alpinizmu,
- przedstawiciele członków wspierających,
- osoby zaproszone przez Zarząd Klubu.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a) uchwalanie programu działania Klubu,
b) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu oraz dokonywanie oceny całokształtu działalności,
c) udzielenie lub odmówienie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
d) wybór Zarządy i Komisji Rewizyjnej Klubu,
e) uchwalanie Statutu lub zmiany w nim,
f) rozpatrywanie odwołań do Zarządu Klubu o wykluczeniu,
g) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się Klubu,
h) rozpatrywanie innych spraw wniesionych przez członków, Zarząd, Komisję Rewizyjną Klubu oraz władze nadrzędne Klubu.
§ 18
Zarząd Klubu
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Klubu w okresach między Walnymi Zebraniami i odpowiada za swą pracę przed Walnym Zebraniem.
- Zarząd składa się z 4 -14 członków wybranych przez Walne Zebranie.
- Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, 1 - 2 Wiceprezesów, Sekretarza i Skarbnika.
- Do kompetencji Zarządu Klubu należy:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania oraz władz Klubu.,
- kierowanie całokształtem działalności Klubu,
- opracowywanie okresowych planów działalności na podstawie wytycznych, zawartych w uchwale Walnego Zebrania,
- ustalenie regulaminów wszelkich niezbędnych przepisów dotyczących wewnętrznej działalności Klubu,
- uchwalenie budżetów przyjmowanie bilansów, zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu,
- składanie sprawozdania z działalności przed Walnym Zebraniem,
- powoływanie Komisji Problemowych, zespołów, sekcji specjalistycznych jako organów doradczych Zarządu,
- zwoływanie Walnych Zebrań Klubu,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia w poczet Klubu członków rzeczywistych uczestników oraz wspierających Klub,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich Klubu oraz innych świadczeń na rzecz Klubu,
- podejmowanie innych uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych władz Klubu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb lecz minimalnie 1 raz w miesiącu.
- Spory wynikłe między członkami Klubu rozpatruje Zarząd, którego decyzja jest ostateczna.
§ 19
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu,
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Walne Zebranie Klubu.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępce przewodniczącego, sekretarza.
- W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić osoby będące członkami Zarządu Klubu bądź związane z Klubem umową o pracę.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Klubu.
- Komisja Rewizyjna działa kierując się Statutem Klubu, uchwalonym przez siebie regulaminem oraz wytycznymi Komisji Rewizyjnej Polskiego Związku Alpinizmu.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Klubu należy:
- przeprowadzenie okresowej kontroli statutowej i finansowej,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadkach stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosków udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- stawianie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień przedsięwzięć Zarządu jeżeli dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- występowanie z żądaniem zwołania Nadwyczajnego Walnego Zebrania Klubu – względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu, w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem, bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
- Komisja Rewizyjna Klubu w uzasadnionych przypadkach ma prawo powoływania biegłych księgowych.
Rozdział 6
Wyróżnienia i kary
§ 20
Wyróżnienia
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane mogą być wyróżnienia.
- Przyznanie wyróżnienia, jego rodzaj i charakter określa każdorazowo uchwała Zarządu Klubu.
§ 21
Kary
- Zarząd Klubu ma prawo nakładania kar na członków w przypadku:
- naruszenia obowiązków wynikających ze Statutu, uchwał lub postanowień władz Klubu, albo uchwał lub postanowień władz Polskiego Związku Alpinizmu,
- lekkomyślnego uprawiania sportu wysokogórskiego,
- zachowania się niezgodnego z etyką taternicką lub godnością członka Klubu,
- naruszenie przepisów Tatrzańskiego Parku Narodowego o ochronie przyrody.
- Tryb postępowania dyscyplinarnego oraz rodzaje kar określają postanowienia dyscyplinarne Polskiego Związku Alpinizmu.
Rozdział 7
Majątek i fundusze Klubu
§ 22
- Na majątek Klubu składają się : nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- dotacje
- wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
- inne wpływy z działalności statutowej Klubu,
- darowizny i zapisy.
- Do wystąpienia w imieniu Klubu jako osoby prawnej uprawniony jest Zarząd Klubu.
- Dla ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Klubu oraz udzielenia pełnomocnictw wymagane jest współdziałanie i podpisy Prezesa oraz Skarbnika lub innych dwóch upoważnionych członków Zarządu Klubu.
- Decyzje dotyczące uszczuplenia majątku Klubu wymagają uchwały Zarządu Klubu.
Rozdział 8
Zmiana Statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 22
- Zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania i zatwierdzenia przez władzę rejestracyjną.
- Uchwała Walnego Zebrania o zmianach statutu Klubu wymaga większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa jednocześnie tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.
Jastrzębie Zdrój, 20 kwietnia 2005 r.